Nordlys kameraindstillinger og generel vejledning om optimalt udstyr til Nordlys fotografering i Danmark.

Nordlysvarsel i Danmark - når udsigten er helt perfekt til himlens spektakulære fænomen

Nordlys kameraindstillinger er en rimelig væsentlig del af processen. Der skal eksponeres hurtigt – men også i en vis kvalitet, unden at det færdige motiv forringes.
Personligt tænker jeg i print og højopløselige formater – og langt mindre i uploads til sociale medier, hvor der er ukritisk opmærksomhed omkring ISO-støj og skarpheder i billedet – men jo mere farveladeagtigt – jo mere opmærksomhed.

Der findes overordnet 2 mest benyttede typer af kamerasensorer: FullFrame og APS-C (Crop).
Fullframe er 1:1 – og APS-C (Crop) er typisk 1,6x (Canon) og 1,5x (Nikon og SONY mfl.). Det betyder at hvis du benytter 24mm på FullFrame, så er det 24mm.
På Crop-sensor med en faktor på 1,6x – vil et 24mm objektiv være 24 x 1,6 = 38mm.

Det er værd at tage i betragtning, hvis man vil benytte optimalt udstyr til Nordlys fotografering i Danmark.
Der er sket ufattelig meget med både sensorer, elektronik osv, på de nye Spejlløse kamera – i forhold til forgængeren DSLR.
Hidtil har det været NO-GO at benytte Crop-Sensorer (DSLR), fordi de håndterede høje ISO værdier elendigt (Meget billedestøj). Dér var FullFrame i en helt anden boldgade.
Specielt de seneste DSLR-Modeller, hvor man sagtens kunne presse ISO til 3200 – og nemt fikse billedstøjen i efterbehandlingsprocessen.
De spejlløse FullFrame kamera kan idag nemt presses til ISO6400 – og fortsat have en flot billeddynamik og let behov for støjreduktion i efterbehenadling af billeder. 
Hvordan de spejlløse Crop-sensorer klarer den på ISO-støjen må jeg lade være usagt – da jeg ingen præferencer har……..

Det er smag og behag, hvor tæt man vil gå på Nordlyset efter motiverne – og det er helt op til den enkelte hvad de vil benytte af udstyr til formålet.
Jeg vil dog til enhver tid anbefale FullFrame kamera  – og gerne nyere Spejlløst system til opgaven.

I skrivende stund (2024) er der hidtil udset bredde og højde på Nordlyset, ved ekstreme Nordlys i Danmark.
Selv Ultra-Wide objektiver som 14mm har svært ved at følge med på bredden/højden – og der skal tænkes kreativt for at få de brede shows med (Panorama-fotografering)

Panoramafoto af Nordlys den 23.04.2023 ved Jyllinge Nordmark – 18 panoreringer/motiver (9 eksponeringer i 2 rækker) i portrætformat – 20mm på Canon EOS R (FullFrame)

Den klassiske “line-up” for objektiver til Nordlys  fotografering er typisk: 14-20-24-35-50mm. objektiver – og HELST de lysstærke fra f/1,4 til max. f/2,8.
Der skal Eksponeres hurtigt, for at bevare detaljerne i Nordlyset – Holde ISO-værdierne så lave så muligt for at undgå ISO-Støj og ødelagt detaljegrad/dynamik.
Hér kommer de hurtige f/1,4 optikker i godt samspil med Spejlløse kamera.
Billedet ovenstående er eksponeret i 5 sekunder pr. “frame” – på ISO 3200 – med et Sigma 20mm. (ART) f/1,4  –  på f/2,8
*( f/2,8 fordi det laver pænere billedfelt/stjerner end på f/1,4)
Der skal for god ordens skyld nævnes, at netop denne aften var jeg ved at smutte hjem, grundet ekstremt meget luftfugtighed og dis i luften – og TROEDE ikke på at der ville komme noget godt ud af mine eksponeringer. Derfor kan himlen godt se lidt mudret og grumset ud – som i sin enkelthed skyldes himmelkvaliteten…….

Ovenstående billede er taget med et Canon 6D1 (DSLR) 05.09.2016 – med et Samyang 14mm. f/2,8 – ISO3200 – 25 sekunder.

Jeg vil betragte denne Nordlys oplevelse som en kæmpe overraskelse. Der var slet ikke valide Nordlys-data – og iøvrigt var jeg igang med Mælkevejen.
Himlen eksploderede med høje søjler – og det varede i ca. 10 minutter – så var det slut igen.

Jeg har ud fra ovenstående oplevelse, lavet udregningsmodeller på flere objektiver. Dette for at være nogenlund på højkant med “framingen”, i tilfælde af fremtidige flotte Nordlys.
Det overrasker HVER gang – og det er næsten umuligt at lægge sig fast på 1 objektiv.
Nok derfor at jeg “helgarderer” med 2 kamera idag. 1 stk. 15-30 mm. f/2,8 og 1 stk. 35mm. f/1,4 objektiver monteret…..Det er altid spændende at se de samme motiver i forskellige formater. 

(Begge kamera kører motiver der er særdeles velegnet til Timelapse-videoer)

Nordlys Kameraindstillinger:

Objektiver: 14-20-24-35-50mm – Blænde f/1,4 – f/2,8. Objektivet skal stå i manuel fokus – og billedstabilisering skal være slået fra.

Kamera: “Manuel Mode” – ISO 1600-6400 – 2,5 til max 10 sekunders eksponeringstid. Whitebalance (WB) manuel til 3400-3800 kelvin. 
Alle eksponeringer foretages i .RAW-format

Sådan finder du Nord via stjerner som markører :

Det mest velkendte stjernebillede i “Store Bjørn” er “Carlsvognen”.
Det er næsten noget af det første vi lærer som børn, når vi kigger og peger på nattehimlen med stjerner. Carlsvognen er let genkendelig med de klare lyse stjerner – og hvis du imaginært forestiller dig en lige linie mellem de 2 yderster stjerner i Carlsvognen – vil det lede dig direkte til Nordstjernen.
Om dette punkt drejer hele vores Nordlige hemisfærde – og vi kan derfor bruge den som pejlemærke – direkte NORD

Oftest stillede spørgsmål om Nordlys - Nordstjernen - Polaris - illustration af nemmeste metode til at finde Nordstjernen via Carlsvognen

Afsluttende kommentar om Optikker:

Husk iøvrigt ALTID at benytte Autoriserede Fotobutikken til indkøb af Optikker. (Goecker – FotoC – Fotohuset Virum etc.)
“Grå marked” og parallel-import  – samt køb af optikker på Amazon, EBAY osv. kan IKKE anbefales !!

Det kan godt være der er penge at spare udenlandske webshops – MEN der må ALDRIG gåes på kompromis med kvaliteten ! 
DERFOR: Køb i Danske autoriserede butikker med god service og garanti.

Close Zoom